e

15 februari minisymposium over Sura in kader van 100-jarig jubileum koor en 800 jaar Stad

Merwe’s Oratorium Vereniging (MOV) viert dit jaar haar 100-jarig jubileum met een speciaal voor het koor gemaakte compositie: De Sura Cantate. Zaterdagmiddag 15 februari houdt het koor als opmaat naar het jubileumconcert op 13 maart samen met de Vereniging Oud Dordrecht en de Vereniging Vrienden van de Grote kerk een minisymposium over deze legendarische figuur uit de Dordtse geschiedenis.

Aan wethouder Piet Sleeking zullen de drie samenwerkende verenigingen symbolisch hun bijdrage aan de viering van 800 jaar stad overhandigen.

Sporen van Sura- Het begin van Dordrecht, wandeling en minisymposium

Op zaterdagmiddag 15 februari wordt vanaf 13.00 uur in de Trinitatiskapel ‘Sporen van Sura’ georganiseerd; De middag begint met een wandeling langs de sporen die nog over Sura te vinden zijn in de stad Dordrecht. Vervolgens wordt tijdens het mini-symposium in de Trinitatiskapel de figuur Sura belicht. Patrick van Deurzen, de componist van de Sura cantate is aanwezig en vertelt over de compositie, een deel van MOV illustreert zijn verhaal door korte passages uit de compositie te laten horen.

De afgelopen periode zijn door MOV samen met ToBe Cultuurcentrum en R-Newt  Sura Kunstworkshop gehouden, waarbij de deelnemende kinderen het verhaal van Sura verbeelden in een groot boograam. Bij het minisymposium worden de resultaten van de workshops getoond en toegelicht. Gezien de beperkte ruimte in de Trinitatiskapel dient u zich voor het minisymposium aan te melden: [email protected]

Compositie Sura Cantate

In de aanloop naar het jubileum in 2020 vatte het koor het plan op om speciaal voor het jubileum een compositie te laten maken. Aangezien in 2020 Dordrecht 800 jaar Stad viert, lag het voor de hand hiervoor een Dordts historisch verhaal te kiezen. Dit werd het verhaal van Sint Sura; de vrouw over wie het verhaal gaat dat zij aan de wieg stond van de bouw van de Grote Kerk in Dordrecht. Over deze Dordtse legende heeft MOV door de landelijk bekende componist, Patrick van Deurzen, een compositie laten maken, de Sura Cantate. Heel bijzonder is dat het amateurkoor hiervoor een subsidie heeft gekregen van het landelijke Fonds Podiumkunsten, dat in opdracht van het Rijk de subsidies verdeelt op het gebied van podiumkunsten. Dit fonds verleent over het algemeen subsidies aan professionele organisaties.

Jubileumconcert

Op vrijdag 13 maart om 20.00 uur is het grote jubileumconcert van MOV in de Antoniuskerk in Dordrecht, waarbij de Sura cantate haar wereldpremière beleeft. Het concert staat onder leiding van dirigent Patrick van der Linden met medewerking van het Ars Musica Orkest en sopraan Heleen Koele. Meer informatie en kaartverkoop op de website https://www.oratoriumdordrecht.nl/agenda/